Afgelopen week geen bezoek gehad van USAID, maar ik moest wel een concept voor verlenging voor 2012 inleveren. In overleg met de directeur van STKIP hebben we gekozen voor grotendeels hetzelfde programma, wel hebben we meer personeel nodig om dit voor elkaar te krijgen, de werkdruk is nu echt te hoog. We hebben twee onderdelen toegevoegd, als eerste dat we een website gaan bijhouden met daarin ook ervaringen van leerkrachten. Als tweede willen we videootjes gaan produceren met hoe je een bepaald lesonderdeel aanbiedt. Trainers zullen hier moeilijk te vinden zijn, dus dan zou het mooi zijn als het zichzelf instrueert. Daarnaast zijn spelletjes en liedjes beter te begrijpen als je een instructievideo kunt zien.
Afgelopen zaterdag hebben we weer een aantal leerkrachten getraind in het materiaal over de komende les weken. Het is hier normaal dat je een flinke vergoeding krijgt als je een training hebt gevolgd, ‘zitgeld’ of ‘vermoeidheidsgeld’ genoemd. Het is bij ons een zeer minimaal bedrag. Toen ik me daarover verontschuldigde, zei een van de deelnemers heel vriendelijk dat het haar niet om het geld ging maar om de kennis. Bedankt!
De training verliep vloeiend, erg prettig. We hebben weer een beetje informatie gekregen, maar veel is het niet. We gaan daarom zelf een team van ouderejaars studenten naar een school sturen om daar onze lessen te geven. Hopelijk krijgen we op die manier meer los.
In verband met de training had ik afgelopen week persoonlijk degene van de dienst onderwijs uitgenodigd die verantwoordelijk is voor ‘curriculum’. Hij zei dat hij zou komen en hij deed dat ook! Hij bedankte voor het feit dat we dit maken en daarmee de overheid helpen.
De aanwezige leerkrachten zeiden dat ze op dit moment erg in de war worden gebracht door een team dat uit naam van de dienst onderwijs die op dit moment de scholen langs gaan. We hebben afgesproken dat hij een ontmoeting zou organiseren tussen het curriculum team en dat bewuste team van schoolhoofden en leerkrachten. Die vertellen de leerkrachten namelijk dat er een ‘nieuwe’ didactiek is. Kinderen moet vrijheid krijgen. Een ex schoolhoofd die op dit moment bij de dienst onderwijs werkt, vertelde op de school waar hij eerst schoolhoofd was, dat ‘armen over elkaar en mond dicht’ hebben afgedaan. Kinderen moeten de vrijheid krijgen om zich te ontwikkelen... Grom, heb je de leerkrachten eindelijk zover dat ze proberen hun klas te disciplineren, ondergraaft hij dat zo even. Ooit geprobeerd een kleuter op de snelweg te leren fietsen? Kinderen begrijpen volgens leerkrachten hier maar één taal, die van de stok... Ik neem aan dat het woord ‘zelfontplooiing’ minimaal net zo zwaar valt als een stuk bamboe ;-) Nu ben ik niet voor bamboe, maar een basisvoorwaarde voor leren is toch wel aandacht!
Daarnaast brengt dit team de leerkrachten in problemen. De leerkrachten wordt verteld dat ze lessenplannen moeten maken waarin alle vakken geïntegreerd worden. Prachtig natuurlijk, maar in dit gebied lijkt het me beter te zorgen dat kinderen leren lezen en schrijven. Sommige leerkrachten volgden de training niet omdat ze die lesplannen moesten maken voordat er weer controle zou komen. Ach ja, er moet iets te wensen blijven.