Martijn schreef ons het volgende.........
Afgelopen week had ik de beurt voor de dagsluiting op STKIP. Het onderwerp was de duivel en de vooroudergeesten. Een onderwerp waar ik me een paar jaar geleden niet aan gewaagd zou hebben, maar nu weet ik beter wat er speelt. De duivel bleek niet zo’n discussiepunt te zijn, maar de vooroudergeesten waren duidelijk een pijnpunt. Hierbij een aantal vragen en voorbeelden die ik kreeg:
- "Mijn oudere zus was overleden en mijn familie was ervan overtuigd dat het zwarte magie was. Ze hebben de namen van de mogelijke daders tegen het stoffelijk overschot gezegd. Bij één van de namen bewoog de arm, toen wisten ze wie er schuldig was aan dit overlijden. Is dat goed?"
- "Mijn familielid is ziek. Men bidt en slacht een varken, men kijkt naar de ingewanden om te zien waar de ziekte zit. Is dit verkeerd? Men heeft er toch voor gebeden?"
- "In mijn dorp geeft men geld aan de kerk, dan wordt er gebeden en daarna wordt de geest van de overledene in de kerk bewaard zodat hij de levenden niet zal hinderen. Is dat goed?"
- "Mijn oom is altijd dronken, nu heeft hij een tweede vrouw genomen, maar hij kan niet betalen. Nu zegt hij dat ik hem een varken als deel van zijn bruidsschat moet geven. Hij zegt dat als ik dat niet geef, hij mij vervloekt, wat nu?"
- "Een jongen die uit een andere provincie komt, pakte het ook interessant op, hij vroeg: “Hoe uit de duivel zich in onze moderne cultuur?”